nicolai howalt
works
books  
info
contact
Fra: "Peter Andersen (jour)"
Dato: 28. sep 2006 12.47.17 GMT+02:00
Til: "Nicolai Howalt"
Emne: Ny tekst

Den afghanske mand skriger af smerte, da han bliver båret ind i
hospitalsteltet.
Højrebenet er sprængt af; han har trådt på en landmine.
En vigtig historie at fortælle, men dokumentarfotograf Nicolai Howalt
tager ingen billeder. Han synes ikke, lyset godt nok til at give den
æstetiske virkning, han gerne vil have i sin billedserie.
- For mig var det et meget stærkt billede på den kynisme, jeg havde fået
ind i kroppen. Meningen med det, jeg lavede var forsvundet, fortæller
Nicolai Howalt.
Meningen genfandt han ved at afsøge nye måder at fotografere på og gå i
en mere kunstnerisk retning.
Et af resultaterne er 'How to hunt'-serien, som han har lavet som et
fælles projekt med sin kone, Trine Søndergaard, kommer op Faaborg Museums
vægge fra 4. oktober som led i 'Odense Foto Triennale 2006 - Fyns
Festival for Fotografi'.
Det er fotokunst, der har vakt international opmærksomhed. Parret er netop
udtaget til den eksklusive franske udstilling 'Statement' på 'Paris Photo
2006' i november blandt kun syv æresgæster fra de nordiske lande. Samtidig
er de blevet udtaget til at deltage i Paris Photos prestigefyldte
priskonkurrence.
- Det er vi ret stolte over, siger Nicolai Howalt, der med 'How to hunt'
bidrager til 'Mad'-temaet under af 'Odense Foto Triennale' med en række
store landskabsbilleder, der skildrer den moderne jagt. Naturenscenarier,
der er fyldt med jægere og deres hunde. Og fuglevildt, der flakser i
luften.
- Jagten er en urdrift, som ikke nødvendig længere, fordi det er billigere
at købe en kylling end selv at skyde den. Men alligevel iscenesætter vi
jagten for at tilfredsstille den urfølelse, det er at nedlægge og bringe
maden hjem, fortæller Nicolai Howalt om sin og Trine Søndergaards
fascination af jagt.
Deres idé er at skildre en halv times jagt i ét billede ved hjælp af deres
helt egen metode.
- Vi har stillet os på et højt punkt i landskabet og først taget et billed
af det nøgne landskab og dernæst en serie af billeder i løbet af en halv
time. Når vi manipulerer og sætter alle billederne fra jagten sammen til
et, får vi kogt den halve time sammen til et enkelt øjeblik, fortæller
Nicolai Howalt.
Han understreger, at de ikke bare har kopieret masser af fugle og jægere
ind. Alle elementer i billedet har været på netop den plads i landskabet
på et tidspunkt i løbet af den halve time.
Alligevel får man på nogle billeder indtrykket af, at 'fasanerne rasler
ned som manna fra Himlen', som direktør for museet for fotokunst, Finn
Thrane, udtrykker det. Et tolkning med en vis humor og blik for det
groteske i moderne jagt.
Nicolai Howalt kan godt se det groteske, men ikke så langt, at han ser en
kritik af jagten i sine egne billeder.
- Vi laver i langt højere grad en oplevelse for beskueren, som får
mulighed for at komme ud og se, hvordan en jagt foregår og opleve de her
landskaber, siger fotografen, der også godt kan se humoren i nogle af
billederne.
- Men det er ikke ironi. Vi distancerer os ikke fra det, der sker på
billederne, siger Nicolai Howalt, der af en anmelder fået at vide, at
jagttemaet er dårlig undskyldning for at dyrke landskabsfotografiet.
- Det har han langt henad vejen en pointe i, for man bruger jo jagten som
forlæg til at få en naturoplevelse, siger Nicolai Howalt.