nicolai howalt
works
books  
info
contact
Jagtfotografier ser både forkerte og ægte ud
Trine Søndergaard og Nicolai Howalt afprøver fotografiets begrænsninger.

 
Jægeren bevæger sig gennem tågen i det tilsneede terræn.

Kort efter ham følger et par mænd bevæbnede med geværer og omringede af hunde. Længere bagude traver en lignende gruppe af sted, og som små silhuetter i det fjerne følger endnu en lille flok.

Detaljerigdommen i det store fotografi af jægerne er stor. Så stor, at beskueren ved nærmere eftersyn vil opdage, at flere af mændene på fotografiet findes mere end én gang på billedet.

»Vi er ikke jægere«
Fotokunstnerne Trine Søndergaard og Nicolai Howalt har i øjeblikket indtaget væggene på ARoS i Århus med mere end 50 meterstore fotografier, der alle portrætterer jagt.

Fotografierne viser jægere, krondyr, ænder og hunde, der næsten drukner i de enorme landskaber. Men selv om jagten er omdrejningspunktet for de mange værker, er den ikke specielt interessant for hverken 40-årige Nicolai Howalt eller 38-årige Trine Søndergaard.

»Vi er ikke jægere, og vi er ikke interesserede i jagt. Vi er interesserede i at zoome ud og observere urkraften i det moderne menneske«, siger Trine Søndergaard.

Hun fortsætter for at forklare, hvad hun egentlig mener med det:

»Jagt var oprindeligt helt essentielt for at kunne overleve som menneske. Det var down to basics. Men i dag har vi ikke brug for at gå på jagt for at skaffe føde. Jagten er blevet en iscenesættelse. Det er noget, man leger. En måde at ritualisere menneskets grundvilkår på. Men måske har vi stadig brug for den kontakt med naturen på et mere intellektuelt plan«.

Klassiske landskabsmalerier
Trine Søndergaard og Nicolai Howalt danner par både privat og kunstnerisk og mødte hinanden på kunstfotoskolen Fatamorgana i 1990’erne.

Kunstnerisk er udstillingen ’How to Hunt’ på ARoS resultatet af parrets hidtil største samarbejde.

Himlen og landskabet er overvældende på Howalt og Søndergaards fotografier, der alle er taget i Danmark. Står beskueren langt fra, kan fotografierne ved første øjekast forveksles med klassiske landskabsmalerier.

Og de to kunstnere har da også lånt metoder fra maleriets verden i ’How to Hunt’.

Et projekt, som er vokset
Der er nemlig noget unaturligt ved udstillingens ellers så naturligt udseende fotografier. Kigger man nøje efter, vil man nemlig se den samme hund, den samme fugl og den samme jæger optræde mere end én gang i samme fotografi.

»’How to Hunt’ er udtryk for, hvordan vi oplever virkeligheden. På den måde er det et nærmest malerisk projekt«, siger Trine Søndergaard og fortsætter:

»I det her projekt ville vi omgå fotografiets begrænsning. Vores subjektive oplevelser skulle integreres i fotografiet«.

Arbejdet med ’How to Hunt’ har stået på i mere end fem år, og de to fotografer havde allerede i 2005 en mindre udstilling af jagtbilleder på et galleri i København. Siden er projektet vokset. Trine Søndergaard og Nicolai Howalt blev efter den første udstilling suget ind i en verden af jagt og lod sig opsluge af fascinationen af nye landskaber.

»Der åbnede sig en masse områder, og vi kom med på jagter i landskaber, vi ikke før havde oplevet«, forklarer Nicolai Howalt.

»Vi fik mulighed for at komme med på en Vadehavsjagt, og det er det eneste sted i verden med netop denne type hav, som bevæger sig på netop denne måde. Landskabet ved Vadehavet er unikt«, fortsætter han begejstret.

En hel jagt i ét billede
Enestående er også kunstnerparrets metoder. Trine Søndergaard og Nicolai Howalt har eksperimenteret sig frem til en ny arbejdsmetode med ’How to Hunt’. I stedet for at arbejde med det klassiske fotografi, som fastfryser et enkelt øjeblik, har de valgt at afprøve fotografiets grænser ved at portrættere forløbet af en hel jagt i ét foto. Hvert billede er resultatet af flere fotografier, som alle er taget fra samme udgangspunkt under en hel jagt og efterfølgende lagt sammen til et.

»Vi bruger det dokumentariske i fotografiet, når vi er ude at tage billeder. Bagefter omdokumenterer vi det«, forklarer Nicolai Howalt.

Hans kone og kunstnerpartner supplerer:

»Billederne komponeres, efter de er taget. Der er et malerisk element i vores arbejde. Hvis vi synes, der skal være en ekstra fugl i billedet, sætter vi en ekstra fugl ind. Det er noget, fotografiet normalt ikke indeholder«, forklarer Trine Søndergaard.

Hun tilføjer:

»I ’How to Hunt’ er vi afsøgende i forhold til, hvad fotografiet kan. Samtidig arbejder vi med grænsen mellem dokumentarisme og kunst. Vi håber, det her projekt tager fotografiet ud til kanten«.

At få tingene på afstand
Både Trine Søndergaard og Nicolai Howalt er uddannet på den fotografiske kunstskole Fatamorgana og har tidligere hver for sig lavet roste dokumentariske portrætserier af henholdsvis prostituerede på Vesterbro og bokserdrenge i Gellerup.

Portrætterne gik dengang meget tæt på det enkelte individ. Men med ’How to Hunt’ har parret valgt at træde et skridt længere tilbage end hidtil og fotografere jagten på afstand.


»Jo ældre vi bliver, jo mere er det, som om vi får behov for at se tingene på afstand«, konstaterer Nicolai Howalt.

»Vores voksende helikopterblik er måske bare udtryk for, at vi søger ud af skoven for at se tingene klart i stedet for at stå helt op ad den enkelte træstamme. Jeg tror faktisk, det er et modenhedsspørgsmål«.

Fakta
Nicolai Howalt 
Dansk fotograf.
Født 1970.

Uddannet på Danmarks Fotografiske Billedskole Fatamorgana 1992.

Udstillinger:
- ’Car crash studies’, Bruce Silverstein Gallery (2009). Billederne viser nærbilleder af skader på biler efter en ulykke.
- ’Boxer’ (2003). Her er en række drengeboksere fra Gellerup portrætteret før og efter en kamp. 
- ’3x1’ (2001). En fotografisk doku-soap fra hverdagen i Århus Vest.
Har bl.a. modtaget følgende legater og priser: 2009 – Statens Kunstfonds arbejdslegat, 2008 – Niels Wessels Bagge’s Art Prize, Danmark, 2006 – Paris Photo Jury’s Special Prize, 2006 – Statens Kunstfonds arbejdslegat.

Gift med Trine Søndergaard, som han har to børn med og et på vej.
Trine Søndergaard 
Dansk fotograf.
Født 1972.

Uddannet på Danmarks Fotografiske Billedskole Fatamorgana 1996.

Modtog Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat i 2009.

Udstillinger:
- ’Strude’ på Ny Carlsberg Glyptotek (2010). Billederne portrætterer hovedbeklædningen fra folkedragterne på Fanø. 
- ’Monochrome Portraits’ på Martin Asbæk Galleri (2009). Her har en række portrætter fået hver sin matte farve.
- ’Now that you are mine’ på National Photo Institute of the Netherlands, Holland. Udstillingen bestod af portrætter af prostituerede på Vesterbro.
Gift med Nicolai Howalt og gravid med parrets tredje barn.